İlgili
mevzuat: http://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2016/09/20160927-1.htm
BANKA KARTLARI VE
KREDİ KARTLARI HAKKINDA
YÖNETMELİKTE DEĞİŞİKLİK
YAPILMASINA
İLİŞKİN YÖNETMELİK
MADDE 1 – 10/3/2007 tarihli ve 26458 sayılı Resmî Gazete’de
yayımlanan Banka Kartları ve Kredi Kartları Hakkında Yönetmeliğin 26 ncı
maddesinin yedinci ve sekizinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
“(7) Mal veya hizmet
alımı sonrası belli bir ücret karşılığı borcun taksitlendirilmesi veya ödemenin
ertelendiği dönemler de dâhil olmak üzere, kredi kartları ile
gerçekleştirilecek mal ve hizmet alımları ile nakit çekimlerinde taksitlendirme
süresi on iki ayı geçemez. Bu süre; kuyumla ilgili harcamalarda dört ay,
elektronik eşya ve bilgisayar alımlarında altı ay, havayolları, seyahat acenteleri,
taşımacılık, konaklama, sağlık ve sosyal hizmetler ile ilgili harcamalarda,
sağlık ürünü alımlarında, kulüp ve derneklere yapılan ödemelerde ve vergi
ödemelerinde dokuz ay olarak uygulanır. Kredi
kartlarıyla gerçekleştirilecek telekomünikasyon, doğrudan pazarlama ile ilgili
harcamalar, yurt dışında yapılan harcamalar ve yemek, gıda, alkollü içecek,
akaryakıt, kozmetik, ofis malzemesi ile hediye kart, hediye çeki ve benzeri
şekillerde herhangi somut bir mal veya hizmeti içermeyen ürünlerin alımlarında
taksit uygulanamaz.
(8) Kurumsal kredi
kartları ile, mal veya hizmet alımı sonrası belli bir ücret karşılığı borcun
taksitlendirilmesi veya ödemenin ertelendiği dönemler de dâhil olmak üzere
gerçekleştirilecek mal ve hizmet alımları ile nakit çekimlerinde taksitlendirme
süresi on iki ayı geçemez.”
MADDE 2 – Aynı
Yönetmeliğe aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.
“GEÇİCİ MADDE 2 – (1) Bu maddenin yayımı tarihi itibarıyla kredi kartlarının mevcut borç
bakiyeleri kart hamilleri tarafından talep edilmesi durumunda en fazla yetmiş
iki ay ile sınırlı olmak üzere taksitlendirilebilir. Her aya düşen taksit
tutarı ilgili ayın asgari ödeme tutarına eklenir.”
MADDE 3 – Bu
Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
MADDE 4 – Bu Yönetmelik hükümlerini Bankacılık
Düzenleme ve Denetleme Kurumu Başkanı yürütür.
Yasal
düzenlemelerin böyle olmasına rağmen uygulamada arka kapılardan bu sistemi
aşmaya çalışanların telefon kılıfı alana cep telefonu hediye etme gibi uçuk
fikirlerle taksitli satış yaptıklarını haberlerde izlemiştim. Dahiyane Türk
tipi çözümlerden ziyade sistemin dürüst tüketiciler için de açığının olduğunu
keşfettim.
Şöyle ki,
geçtiğimiz günlerde eşimin telefonu bozuldu ve hızlı bir şekilde yeni telefon
satın almamız gerekti. Aynı dönemde de Akbank’ın kredi kartları için 100 TL
üzeri 3 taksit kampanyasına dahil olmuştum.
Hepsiburada’ya
girip Samsung Galaxy C7 marka-modelli bir cep telefonu ve bu telefon için bir
kılıf satın aldım. Ödemeyi de Akbank’ın 100 TL üzeri 3 taksit kampanyasına
katıldığım Axess kredi kartım ile yaptım.
Satın aldığım gün
provizyonda gözüken işlem ertesi gün kredi kartı kayıtlarıma 3 taksit olacak
şekilde düşmüştü. Kart ekstrem kesilinceye kadar bu işleme bankanın ekstra bir
kontrol ile müdahale edeceğini düşünmüştüm ama hiç te öyle olmadı ve ekstremde
de bu işlem taksitlendirildi.
İşte kanıtları:
İşte kanıtları:
Böylece her ne
kadar ülkemizde bireysel kredi kartları ile taksitli cep telefonu satın almak
mümkün olmasa da herhangi bir kredi işlemi ya da vade farkına konu olmadan
taksitle cep telefonu satın almış oldum. Bu işlemi yaparken de herhangi bir
arka kapı falan da kullanmadım.
İşlemin bu
şekilde mevzuata uygun olmayan bir şekilde gerçekleşmesinde hata
hepsiburada.com’un mu yoksa Akbank’ın mı ya da müşterek bir hata mı var
bilmiyorum ama tüketicilerin bu yolu kullanarak bireysel kredi kartları ile de
vade farksız ve kredi kullanmadan taksitli cep telefonu satın alabileceğini
görmüş olduk.
O çok istediğiniz
cep telefonunu bu yöntemle de alabilirsiniz, tabi ki yetkililer bu yazıyı
okuyup müdahale edene kadar. Bu arada, kredi kartı ile taksitli olarak da satın
alsanız bu cep telefonlarının ücreti günün sonunuzda sizin kesenizden bir
şekilde çıkacak, bunu da aklınızda bulundurun. Ayrıca yurtdışından ithal olan
bu telefonların günün sonunda ülkemizin cari açığına da yük getireceğini
hatırlatmak isterim.
Dip not:
1) Yukarıdaki yazıyı
hazırladıktan sonra paylaşmadan önce twitter üzerinden hem Akbank’ın hem de
HepsiBurada’nın kurumsal hesaplarına bireysel kredi kartı ile taksitle cep
telefonu alıp alamayacağımı sordum ve yazılı olarak aşağıdaki cevaplarını
aldım. Sağolsunlar oldukça hızlı bir şekilde geri dönüş yaptılar ama kağıt
üzerindeki cevapları ile uygulama mutabık değildi.
2) Konuyla ilgili olarak Hepsiburada.com dan tarafıma ulaşıldı ve yazılı olarak da hatanın kendilerinden kaynaklanmadığı, taksitlendirme işleminin Akbank tarafından yapıldığı belirtildi.
3) Aynı konu hakkında 3 Temmuz 2017 Pazartesi sabahı Akbank müşteri temsilcisi telefonla beni aradı ve açıklamalarda bulundu. Buna göre, Akbank yapılan satın alma işleminde bu kontrolü firmanın belirttiği sektöre göre yaptığını ve benim yapmış olduğum satın alma işleminin elektronik harcaması sektöründe raporlanması sebebiyle Axess'in taksitlendirme fırsatından yararlanabildiğimi belirtti. Bu noktada sektörü hatalı bildiren Hepsiburada'nın bu hataya sebebiyet verdiğini ifade etti. Konuyla ilgili düzenlemeleri BDDK'nın yaptığını ve en azından müşterek olarak Akbank'ın da sorumlu olduğunu düşündüğümü belirttiğimde ise sistemsel geliştirmelerin uzun zaman alacağını söyledi.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder