MasterChef programının sevilen juri üyesi Somer Sivrioğlu, Caner Özyurtlu’nun Youtube programı Loş Sohbet’te, Türk mutfağı ile ilgili görüşlerini paylaştı. Çalışırken arka planda podcast niyetine dinlediğim programda iş dünyası, ürün/hizmet ve müşteri beklentileri üzerine o kadar güzel yorumlar ve tespitler vardı ki, üzerine bir şeyler yazıp, konuşmak istedim.
Müşteri odaklı olmak, müşteriyi ön
plana çıkartarak onların ihtiyaçlarını ve beklentilerini belirleyip
memnuniyetini sağlayan ürün ve hizmet sunmaktır. Müşteri odaklı olmak,
beraberinde müşteri memnuniyetini getirir. Müşteri memnuniyetinin sağlanması
için önce müşterinin kim olduğu, neye, ne şekilde ihtiyaç duyduğu,
beklentilerinin boyutlarının neler olduğunu bilmek, kısacası müşteriyi tanımak
gerekir.
Müşteri odaklı bir kültüre sahip
olan işletmeler, ihtiyaçları karşılanmış, mutlu tüketicilere sahip olurlar ki,
bu durum da işletmenin varlığını sürekli kılmasında önemli parametrelerden
birisidir. Nefes almak nasıl insanın yaşaması için olmazsa olmazsa elbette
karlılık da firmaların hayatta kalması için elzemdir. Ancak, merkezde tutmamız
gereken şey para kazanmak değildir, rekabette ayrışmanın yolu, elimizdeki
ürüne/markaya, müşteri deneyimini yükseltecek ek değer katmaktır.
Müşteri beklentilerinin sosyal,
kültürel ve ekonomik boyutları ile farklılıklar göstermesi işletmelerin müşteri
portföyünü genişletmektedir. İşletmeler bu beklentileri göz önünde bulundurarak
yoğunlukla hizmet verdiği kitlenin özelliklerini ve beklentilerini karşılayacak
politikaları geliştirmeleri kendilerini sektörde söz sahibi yapacaktır.
Müşterinin beklenti ve
ihtiyaçlarını bilmek müşteriyi tanımayı gerektirir. İnsanı ve deneyimi merkeze
koymak, sunulan ürün veya hizmette fark yaratır. İnsanı merkeze koyabilmek, onu
ve beklentilerini anlayabilmek ise onu tanımaktan geçer.
Müşterinin kim olduğunu belirlemek,
basit gibi görünen bu soruya cevaplar aramak iyi bir başlangıçtır. Sonrasında,
sunulan ürün ve hizmetlere odaklanmanız gerekir. Bu noktada işletmeler
ürünlerinin, hizmetlerinin “eşsiz” özelliğini ortaya çıkarmak için çalışırlar.
Ürün veya hizmetin etrafında kurgulanan “eşsiz” özellik ile farklılık yaratmaya
çalışırlar.
Ürün farklılaştırması ürünün temel
özelliklerinden bir veya birkaçının değiştirilmesi ve öncekinden ya da
rakibinden farklı hale getirilmesi anlamına gelmektedir. İşletmelerin
sürekliliği için, tüketici için daha fazla değer yaratan son derece benzersiz
veya farklı ürünler veya hizmetler üretmeleri veya tasarlamaları gerekir.
Ürünü ne kadar farklılaştırırsanız
farklılaştırın müşterinin ihtiyaç ve beklenti duyduğu esastır. İşte bu yüzden
müşterinin memnuniyetini ölçmek ve gerekli noktada ürün ve hizmeti yenide
dönüştürmek gerekir.
Unutulmamalı ki, masa başında
yapılan ürün ve hizmet çalışmaları canlı hayatta başarılı olmadığı sürece
nafiledir. Önemli olan, ürüne ve hizmete duyduğunuz tutkunun müşterinin aradığı
isteklerle örtüşmesidir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder