Kişisel
Verileri Koruma Kurumu 2020 yılı Ocak ayında yayımladığı duyuru ile 9 Ocak 2020
tarihi itibarıyla kuruma yapılacak olan şikayetlerin elektronik ortamda
yapılabileceğini açıkladı.
Peki bu
ne anlama geliyor?
Şikayetlerin
elektronik ortamda kuruma iletilmesi vatandaşlar olarak bizlerin daha hızlı ve
etkin bir şekilde şikayetleri Kuruma iletebilmemiz ve yaptığımız şikayet
başvurularını elektronik ortamda takip edebilmemiz anlamına geliyor.
Kişisel
verilerin korunması mevzuatında ilgili kişiye iki temel hak tanınmıştır, bunlar
başvuru hakkı ve şikayet hakkı’dır.
İlgili
kişilerin, veri sorumlusuna başvurarak; kendileriyle ilgili kişisel verilerin
işlenip işlenmediğini öğrenmek, işlenmişse bunları talep etmek, verinin
muhtevasının eksik veya yanlış olması halinde bunların düzeltilmesini, hukuka
aykırı olması halinde ise silinmesini, yok edilmesini ve buna göre yapılacak
işlemlerin verilerin açıklandığı üçüncü kişilere bildirilmesini ve verilerin
kanuna aykırı olarak işlenmesi sebebiyle zararlarının giderilmesini talep etme
hakları bulunmaktadır.
İlgili
kişinin şikayet yoluna başvurulabilmesi için ilk olarak veri sorumlusuna
Kanunun 13. maddesi uyarınca yapmış olduğu başvurunun reddedilmesi, verilen
cevabın yetersiz bulunması veya 30 gün içinde başvuruya cevap verilmemiş olması
gereklidir. İlgili kişilerin veri sorumlusuna başvurmadan doğrudan Kurula
şikayet yoluna gitmesi mümkün değildir.
Söz
konusu başvurular için https://sikayet.kvkk.gov.tr internet adresine ulaşmanız ve e-devlet şifrenizle giriş yapmanız
gerekiyor.
Sayfayı
ilk kez açtığınızda profilinizin tamamlanmadığını göreceksiniz. Profil
menüsünden adres ve iletişim bilgilerinizi bir defaya mahsus güncelledikten
sonra profilinizin tamamlanmış olacak. Bu işlemin ardından şikayet
oluşturabilirsiniz.
Şikayette
bulunmadan önce hatırlatmam gereken önemli bir konu var. 6698 sayılı Kişisel
Verilerin Korunması Kanunu’na göre (13’üncü
maddesinin (1) numaralı ve 14’üncü maddesinin (2) numaralı fıkrası gereğince)
ilgili kişilerin Kanun kapsamındaki talepleri ile ilgili olarak Kuruma şikayet
yoluna başvurulmadan önce veri sorumlusuna başvuru yapılmış olması gerekir.
Veri sorumlusuna başvuru yapılmadan Kuruma intikal eden şikayetler incelemeye
alınmamaktadır. Veri sorumlusu tarafından başvurunun reddedilmesi, verilen
cevabın yetersiz bulunması veya 30 gün içinde başvuruya cevap verilmemesi
hallerinde, veri sorumlusunun cevabı öğrenildiği tarihten itibaren 30 ve her koşulda
başvuru tarihinden itibaren 60 gün içinde Kurula şikayette bulunulabilir. Bu
kapsamda, yasal sürelere itibar edilmeden yapılan şikayet başvurusu Kurum
tarafından değerlendirmeye alınmayacaktır.
Buna
göre kurumun şikayet için açtığı bu modülde Kanun kapsamındaki talebiniz ile
ilgili öncelikle veri sorumlusuna başvuru yapılıp yapılmadığı hususunda bilgi
talep edilen alanın cevaplanması gerekmektedir. Şikayetin değerlendirmeye
alınabilmesi için “Evet” seçeneği tıklanmalı ve açıkladığım gibi şikayette
bulunacağınız veri sorumlusuna başvuru yapmış olmanız ve belirtilen süreleri dikkate
almanız gerekmektedir.
Ardından
veri sorumlusuna başvuru tarihi ile veri sorumlusuna başvuru belgesi örneği,
veri sorumlusu başvuruya cevap verdi ise cevap tarihi ile veri sorumlusunun
vermiş olduğu cevap belgesi örneği sisteme resim ya da pdf dosyası (.jpg,
.jpeg, .png, .gif, .bmp, .pdf) formatında yüklenmelidir.
Şunun
altını çizmeliyiz ki, Kuruma şikayette bulunulabilmek için veri sorumlusuna
tanınan 30 günlük cevap verme süresinin beklenmesi gerekmektedir. Veri
sorumlusu, 30 günlük yasal süre içinde başvuruya herhangi bir cevap vermemiş,
başvuru reddedilmiş veya verilen cevap yetersiz bulunmuş ise şikayet
oluşturulmaya devam edilebilir.
Şikayet Formu’nda yer alan veri sorumlusunun
unvanı/adı, veri sorumlusunun vergi kimlik numarası veya T.C. kimlik numarası
alanlarına bilgi girilmesi zorunlu bulunmaktadır. Ayrıca veri sorumlusunun
adresi veya veri sorumlusunun varsa web adresi bilgilerinden en az birinin
ilgili alana girilmesi gerekmektedir.
Şikayet konusu alanında, öncelikli olarak
açılan pencerede yer alan şikayet konularından yapılacak başvuruya uygun olan
başlık seçilmeli, bu başlıklardan hiçbirinin yapılacak başvuruya uymaması
halinde “Diğer” seçeneği seçilmelidir.
Şikayet konusu talep adli mercilerde
incelemeye alınmış ise, hangi adli merciye intikal ettiği ve ne aşamada olduğu
hakkında kısa bir açıklama ile talebin adli merciye intikal ettiğine dair belge
yüklenir.
Gerekli alanların doldurulmasının ardından “Kaydet”
butonuna tıklanır.
“Kaydet” butonuna tıklandıktan
sonra açılan “Şikayet Detay” sayfasında, girilen bilgiler kullanıcı
tarafından kontrol edilerek şikayet başvurusunun KVKK’ya iletilebilmesi için
sayfanın altında yer alan “Onayla ve Gönder” butonu seçilmelidir.
Oluşturulan
şikayet başvurusu sayfanın altında yer alan “İptal Et” butonu seçilerek
iptal edilebilir.
Onay penceresi “Evet” olarak
seçildikten sonra şikayet KVKK’ya iletilir ve oluşturduğunuz şikayetlere
ilişkin “Şikayetler” sayfası açılır. Söz konusu sayfada oluşturduğunuz
tüm şikayetler listelenmiş durumdadır.
Sistemdeki “Şikayetler” bölümünden
yapmış olduğunuz şikayet başvurularının hangi aşamada olduğuna ilişkin bilgi “Durum”
alanında yer almaktadır.
Kişisel Verileri Koruma Kurumu’na veri
sorumlusu bir banka ile ilgili olarak 2019 yılı Eylül ve Ekim ayında yazılı
olarak başvuruda bulunmuş ve bu başvurulara ilişkin incelemesi devam eden bir
vatandaş olarak Kurumun bizlere sunduğu elektronik ortamda şikayet başvurusu
yapabilme imkanını çok yerinde bulduğumu belirtmek isterim. Vatandaşlar,
sunulan bu imkan sayesinde hem zaman hem de bütçe açısından tasarruf sağlamış
olacak. Özellikle çalışan vatandaşların bu başvuruları mesai saatleri
içerisinde yapması zor olduğu için başvurulara özel zaman ayırması gerekiyordu.
Şimdi başvuruları dilediği saatte dilediği yerden yapabilecek olan vatandaşlar
aynı zamanda başvuru dosyalarının takibini de yine elektronik ortamda
yapabilecek. Kağıt ortamında yapmış olduğum başvuru için her ay bir kere Kurumu
arayıp durumunu sorguluyorum ve yoğunluk sebebiyle incelemenin tamamlanmadığı
cevabını alıyorum. Ancak elektronik ortamda başvuru yapan vatandaşlar bu takip
sürecini de daha etkin bir şekilde yönetebilecek. Bu geliştirmede emeği
geçenlere teşekkür ederken, kişilerin de kişisel verilerini koruma konusunda
önlerinde bir engel olmadığını ve haklarını savunmaları gerektiğini yeri
gelmişken belirtmek isterim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder