TEİD
Akademi "Kurumsal Etik ve Uyum Yönetimi Sertifika Programı"
mezunlarına/katılımcılarına ve eğitmenlerine özel ''Değişim Yönetimi – Değişime
Liderlik Etmek'' eğitimi 10 Eylül Cuma günü Candan Schabio’nun
sunumuyla gerçekleştirildi.
Daha önce 8 dönemi gerçekleşmiş TEİD Akademi Sertifika
Programı’nın 9. Dönemine 17 Eylül’deki ilk dersimizle katılacağım için oldukça
heyecanlı olduğum şu günlerde Linkedin’den paylaştığı içerikleri beğeniyle
takip ettiğim Candan Schabio ile bizleri buluşturan TEİD Akademinin değişim yönetimi
konulu eğitimi çok faydalı geçti. Eğitim, farklı bakış açısı kazandırmasının yanında,
gerçek hayattan verilen değişim örnekleri ile teoriyi pratiğe çevirme imkanı
sundu.
Eğitim
esnasında defterime kaydettiklerimin üzerinden bir kez daha geçip, bende
bıraktıklarını buraya taşıyacak olursam, aşağıdaki noktaları öne çıkarmak
isterim.
Değişim hakkında ilk yapmamız gereken şey: Anlamlandırmak. Anlam yaratmanın değerini çok önemsiyorum, “anlam yaratan” liderlik edebilen kişiler zaten bulundukları ortamda fark yaratıyor. Bununla beraber, değişimi gerçekleştirecek olan herkes için değişimin bir anlamı olmalı, değişim gerçek (bir veya birden fazla) sebebinin ve hedeflenen sonucunun net olması, bu değişimin başarısını kesinlikle etkiler diye düşünüyorum. Tabi ki anlamı yaratabilmek için önemli bir faktör de dahiliyet. İnsanları değişime dahil edersek bu değişim süreci sahiplenme ile beraber başarıya gider.
Değişimin gerekçesi ya performans boşluğu ya da fırsat
boşluğudur. Örneğin bir şeylerin ters gitmesi bir performans boşluğu iken,
gelişim alanı görülmesi ise fırsat boşluğuna işarettir.
Değişimi önce biz üzerimize giyeceğiz, sonra başkalarının üzerinde taşımasını bekleyeceğiz.
Değişimi açıklarken “mevcut durum kötü” demek yerine “mevcut
durum değişen ihtiyaca cevap vermiyor” diye ifade etmeliyiz. İhtiyacın karşılanmasında
fırsat bazlı (benefit of change) ve tehdit bazlı (cost of no change) iletişim kurulabilir.
Kendini kötü hissettirerek hiç kimsede pozitif değişiklik
yapamayız. Eğitim esnasında bu sözü duyduğumda, oğlum Okan ile onda değiştirmek
istediğim özelliklerle ilgili iletişim kurarken, onu üzmeden, kırmadan mesajı
ve hedefi belirtmem gerektiği aklıma geldi. İşte bu yüzden belki olaylara hızlı
reaksiyon gösterirken, ondan değişimi talep ederken her iki tarafın da sakin
olduğu anı beklemek gerekir. Boşuna futbol maçlarından sonra tansiyon yüksekken
kulüplerin temsilcileri tarafından yapılan agresif açıklamalarla hafta içi
yapılan kurumsal açıklamalar arasında dağlar kadar fark olmuyor.
Değişim esnasında küçük zaferleri kutlamalıyız. Bu konuda
Candan hanım yaşanmış bir örneği anlatırken her değişim örneği sonrasında ekibe
“tebrikler, değişmekteyiz” konulu attığı mail içeriklerinden bahsetti. Küçük
zaferleri kutlama konusunda bireysel olarak bir ekleme yapmam gerekirse,
ödüllendirme ve takdirin pozitif etkisini değişim sürecinde de kesinlikle
gördüğümüzü belirtmek isterim. İnsanları kesinlikle motive ediyor ve örnek
yarattığı için motivasyon bireysel ile kalmıyor ve gruba yayılıyor.
Gerek özel hayatımızda, gerekse profesyonel iş yaşantımızda farklı ölçülerde değişim süreçleri yaşıyoruz. Bu süreçlerden başarılı bir şekilde çıkabilmemiz bizlerin elinde. Hepimize tehditlerden uzaklaşacağı, fırsatları yakalayacağı değişim yolculukları dilerim.
Bu yorum yazar tarafından silindi.
YanıtlaSil