19 Eylül 2017 Salı

Nasıl DolandırılMAdım

18 Eylül Pazartesi günü saat 13:21'de 02167090179 numaralı telefondan arandım. Hattın ucundaki kişi, "Volkan Yorulmaz ile görüşebilir miyim?" dedi, "Buyrun benim" dedim. Ardından acil bir durumla ilgili aradığını söyleyip, kredi kartımdan son 5 dakika içerisinde 3 kere yurtdışından 560 TL'lik oyun satın alınmaya çalışıldığını, banka sistemlerinin bu işlemi süpheli olarak değerlendirdiğini, eğer bu işlemi ben yapmadıysam kartımı online alışverişe kapatmak için hemen işlem yapacağını söyledi. Oldukça akıcı ve hızlı konuşan bu şahıs, Hepsiburada.com, N11.com gibi sitelerden yaptığım alışverişlerde sanal kart kullanmamış olmam sebebiyle kart bilgilerimin çalınmış olabileceğini, güvenli alışveriş için sanal kart kullanmam gerektiğini söyledi. Birazdan kartımı online alışverişe kapatacağını, dilersem bankama başvurarak savcılık kanalıyla suç duyurusunda da bulunabileceğimden bahsetti. Karşımdaki şahıs beni adeta bir bilgi bombardımanına tutuyordu.

Ardından kredi kartı mı online alışverişe kapatmadan önce mail adresimi konfirme etmesi gerektiğini söyledi ve genelde aboneliklerde kullandığım mail adresini okuyarak bana ait olup olmadığını sordu. Doğru olduğunu belirtince de beni bir başka menüye aktaracağını, TC Kimlik Numaramı girip kare tuşuna basmamı, ardından banka merkezinden bir SMS alacağımı iletti. 

O ana kadar ofisteki işlerimle meşgul olan kafamı adamın da hızlı ve oldukça fazla bilgi içeren konuşması yeterince meşgul etmişti ama TC Kimlik Numarası işin içine girince işin rengi de değişti. Beni hızlıca kimlik doğrulamaya yönlendirdiğinde, adamın arkadaki nefesini duydum ve bilgilerimi girmeyeceğimi söyledim. Neden dediğinde ise beni Akbank'ın 444 ile başlayan numarasından aramadığını, bu numaradan araması halinde işleme devam edebileceğimi ilettim. Karşımdaki dolandırıcı ise zaman kaybettiğimi ve işlemin zaten Akbank tarafından gelecek onay SMS'i ile güvenli bir şekilde yapılacağını söyledi. Beni bankanın telefonundan aramasını istediğimi bir kez daha yeniledim, buna karşılık banka şubesine başvurmam gerektiğini söyleyip görüşmeyi yüzüme kaparcasına (MERSİS numarası söylemeden) sonlandırdı. 

Kayıpsız atlattığım 2 dakika 12 saniye süren bu telefon görüşmesinin ardından her ihtimale karşı kredi kartımdaki hareketleri ve provizyonları kontrol ettim. Tahmin ettiğim gibi, bilgim dışında herhangi bir işlem yoktu. Ardından beni arayan telefon numarasını Google'da arattım. Son 5-6 günde bu numaradan aranıp dolandırılan onlarca insanın yazdıklarını okudum, kim bilir buralara yazmayan/yazamayan da kaç kişi var... Peki, bu tecrübeden neler öğrendim, insanlığa ne ders çıkardım:

- Bankalar sizi 444'lü numaralarından arar, sabit hattan aramaz.
- Bankalar sizden TC Kimlik Numaranızın tamamını istemez.
- Bankadan arayan kişi sizi tuşlarla giriş yapmanız için başka bir menüye yönlendirdiğinde arkadan nefes alışverişini duymazsınız.
- Bir yerlere üye olurken malesef telefon ve mail adreslerimizi vermek durumunda kalıyoruz, en azından bu tarz üyelik işlemleri için farklı bir mail adresi kullanarak, banka/devlet dairesi gibi resmi kurumlarla yaptığınız işlemlerde kullanacağınız mailinizi farklı belirlerseniz, şüpheli işlem size bir ipucu verebilir.
- Dolandırıcıların yöntemleri her geçen gün değişmekte ve tarzları da oldukça profesyonelleşmekte, bu sebeple risk artarak büyüyor, bunun farkında olmakta fayda var. Bizim en büyük avantajımız ise, bu şahısların günün sonunda hep bizden aynı özlük bilgilerini almaya çalışmak zorunda olması. İşte bu noktada, bu bilgiyi paylaşmadan önce çok iyi düşünmek gerek.




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Google adsense

Analytics