Özgün bir ürün, hizmet ya da sonuç yaratmak için
üstlenilmiş başlangıç ve sonu olan geçici çalışmaya proje denir. Yanlış
başlatılan bir proje başarısızlığa mahkumdur. Project Management Institute’a
göre, bir projenin başarılı olması için zaman, bütçe ve kalite hedeflerinin
üçünün de tutması gereklidir.
Proje esnasında ihtiyacı belirlemeye yönelik iyi sorular
sormak başarılı bir proje için en önemli unsurlardan biridir. Özellikle önemli
paydaş görüşmelerinde doğru ve açık uçlu sorular kullanılması gerekir. Mesela “ne
için kullanacaksın?” bu anlamda önemli bir soru örneğidir.
Kalitenin iki farklı tanımlaması yapılmıştır.
Birincisinde kalite, beklentiye uygunluk olarak ikincisinde ise kalite,
kullanıma uygunluk olarak ifade edilmiştir. Bugün ikinci tanım daha anlamlıdır.
Etkili İnsanların Yedi Alışkanlığı kitabının yazarı Stephen
Covey’e göre insanlarla hızlı olmak yavaştır, yavaş olmak ise hızlıdır.
Proje esnasında yaşanılan sorunlara yönelik bildirimlerde
suçlama dilinden ziyade "veri odaklı dil"e geçiş yapılarak mevcut sorunlar
gündeme getirilmelidir.
Eğitimin kapanış seansında hepimiz bu eğitimin bize proje
yönetimi ile ilgili öğrettiği iki şeyi söyledik. Benim için birincisi “iş
kırılım yapısı oluşturmak”, ikincisi ise “açık sorular” sormaktı. İş Kırılım Yapısı proje kapsamında ortaya
konulacak işler ve bunlara ait adımlar hiyerarşisidir. Açık Sorular ise genel
bilgi (ne, nerede, ne zaman, neden, nasıl ve kim [5N1K]) toplamaya yönelik
soruları ifade etmektedir. Biz öğrendiklerimizi paylaşırken hocam Sibel Demirel
de ekrana Mia Hamm’ın güzel bir sözünü yansıtmıştı:
Başardığınızda kutlayın ama her başardığınızda çıtayı
biraz daha yükseltin.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder