26 Eylül 2021 Pazar

Kurumsal Yönetim

Etik ve İtibar Derneği’nin 9. Döneminin 4. Gününde ilk dersimiz “Kurumsal Yönetim” oldu. Güray Karacar’ın eğitmenliğindeki dersimize kurumsal yönetimin ilkeleri ile başladık. Daha önceki notlarımda da belirttiğim şekilde, derste belirtilen tanımlamaları buraya direk taşımam söz konusu değil. Bu sebeple derste aldığım notları kendimce değerlendirerek, üzerine internetten herkesin ulaşabileceği bilgileri derleyerek bu içeriği hazırlıyorum.

Adillik, şeffaflık, hesap verebilirlik ve sorumluluk ilkeleri üzerine kurumsal yönetim anlayışı inşa edilmiştir.

http://www.tkyd.org/files/downloads/hakkimizda/TKYD%20Kurumsal%20Yonetim%20Nedir%202017.pdf

Ekonomik İşbirliği ve Kalkınma Örgütü (OECD) tarafından ulusal hükümetler, ilgili uluslararası kuruluşlar ve özel sektör ile birlikte 1999 yılında hazırlanarak yayımlanan KurumsalYönetim İlkeleri bir dizi standart ve yol gösterici prensibi kapsamaktadır. İlkeler bağlayıcı olmamakla birlikte hükümet ve şirketlerin kendi yönetim anlayışlarını gözden geçirmeleri ve belirlenen standartları hayata geçirmeleri konusunda önemli bir rehberdir. Ülkelerin kendilerine uygun kodları hazırlamaları önerilmiştir.

Ülkelerin kendilerine uygun kurumsal kodları hazırlaması gerektiği OECD tarafından önerilirken “one size does not fit all” vurgulaması yapılmıştır:

The Business and Industry Advisory Committee to the OECD (BIAC, see page 18), representing the 38 main business federations in OECD member countries, urged governments to sustain the notion that "one size does not fit all" in corporate governance standards.

https://www.oecd-ilibrary.org/docserver/observer-v2004-1-en.pdf?expires=1632666192&id=id&accname=guest&checksum=9850F2606625F732ED7C22C571FA6307


Tabi ki tek bir model tüm ülkelere uymaz ama bu kurumsal yönetimin gerekliliğine de gölge düşürmez. Peki neden kurumsal yönetim gereklidir bir başka deyişle Kurumsal yönetimin faydalarını şöyle dile getirebiliriz;

1-  Kurum yönetimi ve kurum istikrara kavuşur,
2-  Kurumun rekabet gücünü artırır,
3-  Ekonomik krizlere karşı savunma gücü artar,
4-  Modern yönetim tekniklerinin uygulanma imkanı artar,
5-  Kurumun karlılığı artar,
6-  Kurum yönetimine kalite ve şeffaflık gelir,
7-  Kuruma güven ve itimat yükselir,
8-  Sermaye  maliyetleri düşer,
9-  Kredi faizleri düşer,  kredi maliyetleri azalır.

https://www.ticariyer.com/kurumsal/kurumsal-yonetim.html



Dersimizde eğitmenimiz Güray Karacar “Vehbi Koç Anlatıyor” kitabını da tavsite etti. Kitabın önsözünü de yazan Vehbi Koç Vakfı Yönetim Kurulu Başkanı Semahat Arsel,  'Aile şirketlerinin devamlılığından AB konusuna; ilk yerli otomobil Anadol'un müthiş hikayesinden, eşi Sadberk Hanım'ın vasiyetiyle kurulan ilk özel müzeye, siyaset ve iş dünyası ilişkisinin hassaslığından sağlığın insan hayatındaki önemine bir dizi hayati konuda sıra dışı bir zekadan ve sıra dışı bir yaşamdan süzülen dersler bu sayfalarda okuyucuyu bekliyor. Vehbi Koç'un tecrübeleri ve uzak görüşlülüğünün ülkemiz ve dünyamız için iyiliklere vesile olması dileğiyle.' ifadelerini kullanmış.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Google adsense

Analytics