Gümrük Süreçleri Genel Değerlendirmesi
“Sonradan Kontrol ve Riskli İşlemlerin Kontrolü Yönetmeliği”
2008 yılında hayatımıza girdi ve 2009 yılı ile birlikte başlayan denetimler
günümüze gelinceye kadar detaylı bir şekilde yapılmaya devam etmektedir.
Müfettişler incelemelerde elde ettikleri bulguları teftiş kurulu ile
paylaşmakta, ardından teftiş kurulu bu bulguyu tüm müfettişlere iletmekte ve
benzer konular bütün müfettişlerce incelenmektedir.
Yükümlüler ile gümrük idareleri arasında sıklıkla
uyuşmazlığa konu olan durumlardan biri ithal eşyası ile ilgili royalti-lisans
ödemeleridir. İthal eşyası ile ilgili olarak marka, royalti veya lisans ücreti
adı altında yapılan ödemelerin gümrük mevzuatı hükümleri gereği ithal eşyasının
gümrük kıymetine belirli şartların (satış koşulu olmalı, ithal edilen eşya ile
ilgili olmalı) oluşması durumunda dahil edilmesi gerektiği için bu husus çok
uluslu firmaların bir çoğu yönünden gümrük uyuşmazlığı konusu olmaktadır.
Yükümlülerin ithal veya ihraç eşyası ile ilgili beyan ettikleri kıymet ile gümrük idareleri tarafından yapılan denetimler sonucunda tespit edilen gümrük kıymeti arasında herhangi bir uyumsuzluk bulunması halinde kıymet uyuşmazlığı söz konusu olmaktadır. Bu sebeple “gümrük kıymetini oluşturan unsurlar” ile “gümrük kıymetine ilave edilmeyecek unsurlar”ı ayırt etmek gerekir.
- Satın alma komisyonları dışındaki komisyonlar ve tellaliye,
- Gümrük işlemleri sırasında söz konusu eşya ile tek eşya muamelesi gören kapların maliyeti,
- İşçilik ve malzeme giderleri dahil ambalaj bedeli;
- İthal eşyasına katılan malzeme, aksam, parça ve benzerleri,
- İthal eşyasının üretimi sırasında kullanılan araç, gereç, kalıp ve benzeri aletler,
- İthal eşyasının üretimi sırasında tüketilen maddeler,
- İthal eşyasının üretimi için gereken ve ithal ülkesi dışında gerçekleştirilen mühendislik, geliştirme, sanat ve çizim çalışmaları, plan ve taslak hazırlama hizmetleri;
- Kıymeti belirlenecek eşyanın satış koşulu gereği, alıcının doğrudan veya dolaylı olarak ödemesi gereken, fiilen ödenen veya ödenecek fiyata dahil edilmemiş olan royalti ve lisans ücretleri;
- İthal eşyasının tekrar satışı veya diğer herhangi bir şekilde elden çıkartılması ya da kullanımı sonucu doğan hasılanın, doğrudan veya dolaylı olarak satıcıya intikal eden kısmı;
- İthal eşyası için Türkiye'deki giriş liman veya yerine kadar yapılan nakliye ve sigorta giderleri
- Eşyanın, Türkiye Cumhuriyeti Gümrük Bölgesi ile Türkiye'nin anlaşmalarla dahil olduğu gümrük birliği gümrük bölgelerine giriş yerine varışından sonra yapılan nakliye ve sigorta giderleri,
- Sınai tesis, makina veya teçhizat gibi, ithal eşyası için yapılan inşa, kurma, montaj, bakım veya teknik yardıma ilişkin giderler,
- İthal eşyasının satışıyla ilgili olarak bir finansman anlaşması uyarınca alıcı tarafından üstlenilen faiz giderleri;
- İthal eşyasının Türkiye'de çoğaltılması hakkı için yapılan ödemeler;
- Satın alma komisyonları;
- Eşyanın ithali veya satışı nedeniyle Türkiye'de ödenecek ithalat vergileri;
- Finansman anlaşmasının yazılı olarak yapılmış olması ve gerektiğinde alıcının; söz konusu faiz oranının, finansmanın sağlandığı ülkede o tarihte bu tür bir işlem için geçerli olan faiz oranı seviyesini aşmadığını kanıtlaması şarttır.
Eşdeğer eşya kullanımı
İşlem görmüş ürünün elde edilmesinde ithal eşyasının yerine
kullanılan ve ithal eşyası ile asgari 8’li bazda gümrük tarife istatistik
pozisyonu (GTİP), ticari kalite ve teknik özellikleri itibariyle aynı kalite ve
nitelikleri taşıyan serbest dolaşımda bulunan eşya
Fire/İkincil işlem görmüş ürün
İkincil işlem görmüş ürün: asıl işlem görmüş ürün dışındaki
ürün (ekonomik değeri var)
Fire: işleme faaliyeti sırasında yitirilen kısım (ekonomik
değeri yok)
Telafi edici vergi
Dahilde İşleme Rejimi (DİR) kapsamında ithal edildikten
sonra üretim sürecini müteakip ihraç ürünü olarak ATR Dolaşım Belgesi eşliğinde
AB üyesi ülkelere, menşe ispat belgeleri eşliğinde AB üyesi ülkelere, Serbest
Ticaret Anlaşması imzaladığımız ülkelere, Pan-Avrupa Menşe Kümülasyonuna veya
Pan-Avrupa-Akdeniz Menşe Kümülasyonuna taraf olan ülkelere ihraç edilmesi
halinde, ithal edilen eşya ile ilgili ihracat sırasında beyan usulüne tabi
olarak ödenen vergidir.
Gümrük mevzuatında cezalar;
- Vergi kaybına neden olan işlemlerden ötürü uygulanacak cezalar,
- Usulsüzlük işlemlerinden ötürü uygulanacak cezalar
Gümrük İnceleme Süreci
Gümrük İdaresi, Avrupa Birliği (AB) uyum sürecine uygun
olarak;- Denetim elemanı sayısını artırmış,
- Denetim elemanlarına çeşitli eğitimler vermiş,
- Teknolojik gelişmelere uyum sağlamış
Yeni bir yapılanma oluşturarak, gümrük incelemelerini
sıklaştırmıştır.
Şirketlerin incelemeye seçilmesi aşağıdaki sebeplerden ötürü
gerçekleşir:
- Genel konu taraması
- Sektör incelemeleri
- İhbar/diğer kurumlar
Gümrük veya vergi müfettişi ile mümkün olduğunca az kişinin
muhatap olmasını öneren Ezgi Hanım, çok uluslu firmalardaki kişilerin spesifik
işleri, şirket içinde kullanılan jargon ve benzeri sebeplerle yanlış anlaşılma
ve iletişim bozukluğuna sebep olabileceğini ifade etti. Büyük resmin
anlaşılması için inceleme sürecine çok fazla kişinin dahil edilmemesi
gerektiğinin altını çizdi.
İncelemedeki en değerli şeyin tecrübe olduğu belirtildi.
Basit bir sorunun nereye gideceğini bilmenin tecrübe ile paralel olduğunu
anlatan Ezgi Hanım, danışmanları ve avukatları inceleme sürecinin başından
itibaren sürece dahil etmeyi önerdi.
Gümrük uyuşmazlıklarında başvurulacak yollar uzlaşma, itiraz
ve dava olarak sınıflandırılabilir.
a) Gümrük
uzlaşması talebi, yükümlülere gümrük vergileri ve para cezalarının tebliğ
tarihinden itibaren onbeş gün içinde yapılması gerekmektedir. Gümrük uzlaşması
kapsamına giren başvurularda; konusu 500.000 TL’ye kadar olanlar için Gümrük ve
Ticaret Bölge Müdürlüğü Uzlaşma Komisyonları, 500.000 TL’yi aşanlar için
Merkezi Uzlaşma Komisyonu yetkilidir.
Uzlaşma vaki olduğu takdirde gümrük uzlaşma komisyonlarının
düzenleyecekleri uzlaşma tutanakları kesin olup, gereği ilgili gümrük
müdürlüğünce derhal yerine getirilir. Uzlaşma tutanağının ilgili gümrük
idaresine intikali üzerine, tahakkuk ve tebliğ edilmiş olan gümrük vergileri
ve/veya kesilen para cezaları uzlaşılan tutara göre 30 gün içerisinde ödenir.
Uzlaşmanın vaki olmaması veya temin edilememesi hallerinde
yükümlüler, tahakkuk eden ve kendilerine tebliğ edilen alacaklara karşı,
uzlaşmanın vaki olmadığına dair düzenlenen tutanağın tebliğinden sonra gümrük
mevzuatındaki genel esaslar çerçevesinde itiraz edebilir veya dava yoluna
gidebilirler.
Herhangi bir gümrük incelemesinde, daha önceden uzlaşmaya
konu edilmiş ve uzlaşılmış konu ile ilgili diğer örnekler muhtemelen incelenir
ve farklı uygulama varsa bu yüksek ihtimalle eleştiri konusu yapılır.
b) Yükümlüler
kendilerine tebliğ edilen gümrük vergileri, cezalar ve idari kararlara karşı
tebliğ tarihinden itibaren 15 gün içerisinde bir üst makama, üst makam yoksa
aynı makama verecekleri gerekçelerini de açıkça gösteren bir dilekçe ile itiraz
edebilirler.
Mükelleflerin kendilerine tebliğ edilen gümrük vergileri ve
para cezalarına karşı yapmış oldukları itirazların reddedilmesi halinde,
ilgililerce itirazın reddi kararlarına karşı işlemin yapıldığı yerdeki idari
yargı mercilerine 30 gün içerisinde başvurabilirler. Gümrük idarelerince
düzenlenen cezalı tarhiyatlara karşı mükellefin dava açmaları gereken
mahkemeler, vergi mahkemeleridir.
c) Tebliğ
edilen vergiye/cezaya karşı, tebligat tarihinden itibaren 15 gün içinde gümrük
ve ticaret bölge müdürlüğüne itiraz edilmemesi halinde itiraz süresinin bittiği
tarih itibariyle vergi/ceza kesinleşmektedir. İtirazın gümrük ve ticaret bölge
müdürlüğünce reddedilmesi üzerine 30 gün içinde vergi mahkemesine
başvurulmaması halinde, başvuru süresinin bittiği tarih itibariyle vergi/ceza
kesinleşmektedir.
Vergi mahkemesinin (ilk derece) istinaf yolu açık olmayan
(5.000 TL’yi geçmeyen davalar) gümrük yükümlüsü aleyhine karar vermesi, bu
kararların bölge idare mahkemesine istinaf yoluyla götürülememesine sebebiyet
verdiği için gümrük yükümlüsü aleyhine karar verdiği tarihte gümrük
vergileri/cezaları kesinleşir.
Bölge idare mahkemesinin konusu 100.000 TL’yi geçmeyen
davalarda (bunlara temyiz yolu açık değildir) gümrük yükümlüsü aleyhine karar
vermesi halinde, vergi/ceza bölge idare mahkemesinin verdiği karar tarihinde
kesinleşmektedir.
Bölge idare mahkemesinin konusu 100.000 TL’yi geçen
davalarda gümrük yükümlüsü aleyhine karar vermesi durumunda Danıştay’a temyiz
başvurusu için öngörülen 30 günlük sürenin bittiği tarih itibariyle Danıştay’da
temyiz yoluna başvurulmaması halinde vergi/ceza kesinleşmektedir.
Ezgi Hanım, şu ana kadar ki tecrübelerine dayanarak, vergi
mahkemesinde 1 yıl, yüksek mahkemede 3 yıl olmak üzere yargılama sürecinin
ortalama 4 yıl sürdüğünü belirtti.
Gümrük beyannamesinin 44 no’lu hanesine ihtirazı kayıt şerhi
konularak tarh edilen vergiye dava hakkının saklı tutulması yolundaki nota “ihtirazı
kayıt” adı verilmektedir. Gümrük beyannamesinin tescil edildiği gün ihtirazı
kayda ilişkin dilekçe verilmelidir. Beyan üzerine tahakkuk ettirilen vergilere
karşı idari itiraz yoluna başvurulabilmesi, tescil edilen beyanname için ilgili
gümrük idaresine ihtirazı kayıt konulmasına bağlıdır.Yetkilendirilmiş Yükümlü Statüsü'ne İlişkin Uygulamalar
Yetkilendirilmiş Yükümlü Statüsünün temel amaçları aşağıdaki
gibidir:
- Güven tesisi
- Tüm dünyada tanınma
- Kolayca pazara girme
- Yabancı şirketler tarafından tercih edilme
- Müşterilerde güven
Liste için:
http://risk.gtb.gov.tr/aeo-listeleri/aeo-firma-listesi
15 Ağustos 2017 tarihi itibarıyla A ve B sınıfı Onaylanmış
Kişi Statü Belgesi (OKSB) ortadan kalkacaktır. YYS alana kadar, şartları
sağlayan mükellefler C sınıfı OKSB ile devam edeceklerdir.
YYS başvurusu gerekli tüm bilgiler ve belgeler
hazırlandıktan sonra İlgili Bölge Müdürlüğü’ne yapılır. İlgili bilgi ve
belgeler tam ve eksiksiz olması durumunda başvuru Ankara’daki Genel Müdürlüğe
gönderilir. Başvurunun incelenmesi ve eksik bulunmaması halinde kontrol yapacak
yetkili belirlenir. 30 iş günü içerisinde (uygulamada ortalama 2-5 gün
sürmektedir) tüm koşullar yerinde incelememe kapsamında değerlendirilir.
Düzenlenen rapor Gümrük Müdürlüğüne gönderilir. Kayıtlara alınmasına müteakip
genel müdürlük 10 iş günü içerisinde raporu inceler. İncelemeye müteakip 5 iş
günü içerisinde başvuru reddi veya sertifika düzenlenmesi için Bölge
Müdürlüğüne bilgi verilir.
YYS başvurusu esnasında 108 soru cevaplanmaktadır.
1- Herhangi bir sorudan “0” puan alınmamış olması,
2- Ticari Kayıtların Güvenilirliği ve İzlenebilir Olması (36 soru vardır) koşuluna ilişkin sorulara ilişkin alınan toplam puanın, alınabilecek en yüksek toplam puanın % 80’inin üzerinde olması 108; 86 puan,
3- Emniyet ve Güvenlik Koşuluna (59 soru vardır) ilişkin sorulardan alınan toplam puanın, alınabilecek en yüksek toplam puanın % 65’in üzerinde olması 177; 115 puan
gerekmektedir.2- Ticari Kayıtların Güvenilirliği ve İzlenebilir Olması (36 soru vardır) koşuluna ilişkin sorulara ilişkin alınan toplam puanın, alınabilecek en yüksek toplam puanın % 80’inin üzerinde olması 108; 86 puan,
3- Emniyet ve Güvenlik Koşuluna (59 soru vardır) ilişkin sorulardan alınan toplam puanın, alınabilecek en yüksek toplam puanın % 65’in üzerinde olması 177; 115 puan
YYS belgesi alan mükellefler, her yıl 108 soruya yeniden
cevap verecek, ve varsa gerekli güncellemeleri yapacaktır. Üç yılda bir yerinde
denetim olacaktır.
15 Ağustos 2017 sonrası için;
- 108
sorunun bulunduğu formda güncelleme
- Yerinde
gümrükleme ile ilgili kolaylık
beklenmektedir.Bugün ve önümüzdeki süreçte gümrük, incelemeler ve YYS süreci ile ilgili bilgilerimizi tazeleyip yeni şeyler öğrendiğimiz bu faydalı seminer için PwC'ye teşekkür ederim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder